A2-luokan moottoripyöränä meillä on Kawasaki Er-6n ABS.

Jotkut kutsuvat tätä meidän keltaista menijää pikku-Erkiksi erotukseksi meidän A-pyörästä. Nakuhan* se on, mutta ei herätä pahennusta.

Tämä pikku-Erkki on ketterä käsitellä jo tehtaalta tullessaan, mutta meillä pyörään on vaihdettu hiukan leveämpi tanko joka helpottaa käsittelyn oppimista entisestään. Tarvittaessa pikku-Erkki on myös helppo nostaa ylös, eihän se paina kuin 190kg täyteen tankattuna. Oikealla tekniikalla se kyllä nousee pieneltäkin kuskilta ylös.

Istuinkorkeus on vain 785mm, joten pikku-Erkki sopii lyhyemmällekin. Ja jos tuntuu ettei saa jalkoja kunnolla maahan, niin meiltä löytyy madallettu satula, jonka avulla istuinkorkeutta saadaan vieläkin matalammaksi.

Kuristettua tehoa löytyy 35Kw eli noin 47 hevosvoimaa. Eihän se ihan tykki ole, mutta sellainen A2-luokan pyörän pitääkin olla. Kun vasta totutellaan tehokkaampiin pyöriin. Tehon lähteenä on kaksisylinterinen Kawasakin omaa valimistetta oleva nelitahtinen nestejäähdytteinen varsin kompakti moottori.

Meidän pikku-Erkissä on ABS-jarrut, eli lukkiintumattomat jarrut. ABS-jarrut vähentävät alkuun jarrutus vaikeuksia.

A2-luokka

Luokkaan kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi.

(*nakupyörä = ilman katteita tai hyvin pienillä katteilla oleva pyörä)

Artikkeli: "A2-luokan Kawasaki Er-6n" muokattiin viimeksi 1.4.16. Muokkaaja: Jukka Vainikainen

Kerro toisille