Huomioi keli

Yleinenby Jukka VainikainenJätä kommentti

Kun keli muuttuu äkillisesti, kuljettaja ei aina huomaa muuttaa ajamistaan muuttuneita olosuhteita vastaaviksi. Seurauksena ovat lehtien otsikot ”liukas keli yllätti autoilijat”. Kokenutkin autoilija saattaa menettää autonsa hallinnan kelin muuttuessa, sillä aina ei muista luopua rutiineistaan.

Vakaat keliolosuhteet totuttavat kuljettajat käyttäytymään olojen mukaisesti. Tottumuksen liikenteessä. Varsinkin musta jää voi tulla yllätyksenä.

Liukkainta on, kun tien pinnan lämpötila on lähellä nolla. Valitettavasti koto lämpötilamittaria vilkaisemalla ei voi varmaksi tietää paljonko tienpinna lämpötila on. Auton oma lämpötilamittari kertoo tilanteen jo paljon paremmin, sillä yleensä mittarin anturi on mahdollisimman alhaalla. Mutta täysin luotettava sekään ei ole. Siksi kannattaa tarkkailla keliolosuhteiden muutoksia ja ajotuntumaa; miltä tie tuntuu.

Mustajää on vaikeinta havaita, sillä se näyttää tienpinnan väriseltä, mutta on erittäin liukas. Lisäksi mustajää esiintyy vaihtelevasti ja voi olla hyvinkin paikallista. Mustaa jäätä esiintyy erikoisesti silloilla, ramppailla, notkelmissa ja metsäaukeilla.

Keli ei ole syyllinen, kuljettaja on

Toisin kuin lehdet väittävät, syy luikkailla kolarointiin löytyy yleensä kuljettajasta.

Yleensä syy löytyy liian suuresta tilanne nopeudesta, huonoista renkaista, väärästä toiminnasta tai riittämättömästä ennakoinnista. Nämä kaikki ovat kuljettajan päätöksistä riippuvaisi riskitekijöitä.

ABS-jarrut mahdollistavat ohjauksen hätätilanteissa jarrutettaessa. Muista kuitenkin painaa jarrupoljinta räväkästi, ihan sumeilematta saa jarrupoljin painaa. Se kyllä kestää isommankin voiman. ABS-jarrut toimivat, kun polkimessa tuntuu tärinää. Tätä ei kannata pelästyä vaan pitää vain poljinta pohjassa. Älä kuitenkaan pumppaa jarruja kuten vavoissa ABS-jarruttomissa autoissa pitää. Pumppaaminen saattaa sekoittaa ABS-järjestelmän.

Aivan uusimmissa autoissa on hätäjarruavustin, joka lisää jarrutustehoa hätätilanteissa. Tämäkin apulaite vaatii oikean käytön. Aloita jarrutus räväkästi ja järjestelmä tunnistaa avustamisen tarpeen.

Ajonvakautusjärjestelmä on ollut pakollinen uusissa autoissa jo pitkään. Järjestelmä jarruttaa yhtä tai useampaa pyörää kerrallaan oikaistakseen mahdollisen sivuluisun. Tämäkin järjestelmä tarvitsee kuljettajan määrätietoista toimintaa toimiakseen oikein. Pidä etupyörät käännettynä siihen suuntaan, minne haluat mennä. Näin auto tietää minne pitäisi mennä ja auto vertaa tätä tietoa siihen, minne ollaan menossa.

Mitkään turvalaitteet eivät auta, jos kuljettaja ulosmittaa niiden tuoman edun ajamalla liian suurta tilannenopeutta. Muista siis noudattaa turvallista tilannenopeutta.

Pidon menettämisen estämiseksi toimi näin:

  • Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, etteivät vetävät pyörät lyö tyhjää.
  • Aja liikenteeseen, keliin ja omaan ajotaitoon nähden sopivaa tilannenopeutta.
  • Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
  • Aja kaarteeseen maltillisella nopeudella, ettei auto joudu sivuluisuun.
  • Vältä mahdollisuuksien mukaan ohituksia huonolla kelillä. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen, joka useimmiten tapahtuu kuljettajan palatessa omalle kaistalle.

 

Lähde: Liikenneturvaa

Artikkeli: "Huomioi keli" muokattiin viimeksi 10.2.16. Muokkaaja: Jukka Vainikainen

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.